تبلیغات
مجله دانش 360 - ایران چگونه از رکود شرکت‌های هواپیمایی خارجی استفاده می‌کند؟

مجله دانش 360

اخبار علمی و فرهنگی و اجتماعی

سید حسین سعادتمند نظرات پنجشنبه 31 فروردین 1396 ، 03:43 ق.ظ

چند ماه از عقد قرارداد خرید صدها هواپیمای نو می‌گذرد و اولین هواپیماها در فرودگاه‌های ایران به زمین نشسته‌اند. با این حال انتقادهای زیادی نسبت به این قراردادها در داخل مطرح شده است. منتقدان می‌گویند ایران هواپیماهای دست‌دوم متعلق به ایرلاین‌های دیگر را خریده است. ولی دولت می‌گوید که این هواپیماها کاملا نو هستند و ایران آن‌ها را اصطلاحا «مبادله» (Swap) کرده است. یعنی این هواپیماها سفارش ایرلاین‌های دیگر بوده‌اند ولی به دلیل مشکلاتی که این ایرلاین‌ها در تحویل گرفتن هواپیماها داشته‌اند، هیچ‌وقت پرواز نکرده‌اند. بنابراین ایران می‌تواند خیلی سریع و بدون ماندن در لیست انتظار طولانی، هواپیماهایی نو با قیمت کمتر تحویل بگیرد. 

«تیم هِپر» (Tim Hepher) خبرنگار رویترز درباره‌ی این ماجرا گزارشی تهیه کرده که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید.

شرکت‌های هواپیماسازی مثل بوئینگ و ایرباس با مشکل رکود دست و پنجه نرم می‌کنند. دلیلش این است که ایرلاین‌ها درگیر مشکلات اقتصادی هستند و در نتیجه تقاضا برای خرید هواپیمای نو کاهش یافته است. بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، به شرکت‌های هواپیماسازی کمک می‌کند که بتوانند از رکود خارج شوند.

بعضی از هواپیماهایی که ایران تحویل گرفته در اصل به سفارش ایرلاین‌های دیگر کشورها ساخته شده‌اند. این ایرلاین‌ها به دلیل عقب ماندن از برنامه‌های توسعه‌ی خود، امکان تحویل گرفتن هواپیماها را ندارند. بنابراین این هواپیماهای نو که در انبار مانده‌اند، با رنگ‌آمیزی جدید به ایران می‌رسند.

ایران قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیمای نو را امضا کرده و قرار است طی هشت سال آن‌ها را تحویل بگیرد. این کشور توانسته از مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها استفاده کند و هواپیماهای نو را ارزان‌تر بخرد. اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به خبرنگار رویترز می‌گوید: «ما فرصت‌ها را در بازار شکار می‌کنیم. اگر فرصتی باشد ما از آن سود می‌بریم.»

تا به حال سه هواپیمای مسافربری ایرباس به ایران تحویل داده شده است. به گزارش خبرنگار رویترز این هواپیماها سفارش ایرلاین کلمبیایی آویانکا بودند ولی به دلیل امتناع این ایرلاین از تحویل گرفتن آن‌ها، هواپیماها به اصطلاح «یتیم» شدند. به این هواپیماهای یتیم، «دُم سفیدها» (White tails) هم می‌گویند.

مبادله با ترکیش

به دلیل وضعیت نه چندان خوب ژئوپولیتیک منطقه‌ی خاورمیانه و رکود بعضی از ایرلاین‌ها، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی می‌توانند فرصت را غنیمت شمرده و به کار خود رونق ببخشند. صنعت هواپیمایی ایران درحالی پس از چند دهه از رکود خارج می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی ترکیه به دلیل کودتای نافرجام و حملات تروریستی وارد رکود شده‌اند.

آن‌طور که خبرنگار رویترز می‌گوید، اکنون هواپیمایی ترکیش در تحویل گرفتن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ مدل ۳۰۰ER که ظرفیت ۳۵۰ مسافر را دارد دچار تردید شده است. درحالی ترکیش برای تحویل گرفتن این هواپیما تردید کرده که ایران دقیقا از همین مدل هواپیما سفارش داده و عجله دارد آن را زودتر تحویل بگیرد.

آقای فخریه کاشان در گفتگو با خبرنگار رویترز تایید کرده که به پیشنهاد بوئینگ، نمایندگان ایران درحال بررسی هواپیمای سفارش ترکیه هستند تا ببینند آیا می‌خواهند آن را مبادله کنند یا خیر. از مجموع ۸۰ هواپیمایی که قرار است شرکت ایران‌ایر از بوئینگ تحویل بگیرد، ۱۵ فروند آن، ۷۷۷ مدل ۳۰۰ER هستند.

منبع: رویترز

نظرات

  1. manicure جمعه 1 اردیبهشت 1396 05:14 ب.ظ
    Hello there! I just would like to offer you a big thumbs up for your great information you've got right here on this post.
    I will be coming back to your web site for more soon.

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر